FÆLLESSKAB GLÆDE UDVIKLING RESPEKT OPLEVELSER

FCRudersdal logo RGB

Opstart af ny årgang

Træningsprogrammer:

I BetterCoaching findes øvelser og træningsprogrammer.

Man kan sagtens lave det samme træningsprogram 2-3 uger i træk, da det skaber genkendelighed og tryghed hos børnene.

Der findes derudover også mange gode øvelser på nettet, DBU, FC Rudersdals hjemmeside og DGI har mange gode øvelser som man enten kan bruge eller få inspiration fra.


Udstyr:

Det er vigtigt at man har udstyret klar til træningsstart og selvom det kan variere meget hvad man skal bruge af udstyr fra gang til gang, skal dette altid være til rådighed:

  • I får jeres eget skab med bolde, kegler og veste nede i kælderen
  • I får en briks til at kunne åbne til omklædningsrum, materialerum osv.
  • Mindst én bold til hver spiller
  • Mindst 20 kegler
  • Mindst 20 veste i mindst 2 farver
  • hulahopringe
  • stiger
  • 3-mands og 5-mandsmål
  • Plastik stænger uden spids (kan lægges på jorden og bruges som zigzag løb)
  • Plastik forhindringer til at hoppe over

 

Gode råd:

  • Husk at de er omkring 4 år. Derfor skal man komme ned i øjenhøjde og tale til dem så de kan forstå det. Typisk forstår de det bedre hvis man viser det end hvis man forklarer det. Vis det derfor først, forklar det, og vis det til sidst igen. Sæt dem derefter i gang og bagefter kan du gå rundt og rette dem individuelt.
  • Brug forældrene så meget som muligt. Forklar gerne forældrene hvad der skal ske og hvad øvelsen går ud på og hvad de skal lære af den. På den måde kan forældrene også hjælpe deres eget barn med at forstå øvelsen. Forældrene ved bedst hvordan deres eget barn forstår tingene. Det er derfor godt at få dem til at forklare det. Børnene lytter typisk også mere til deres egne forældre.
  • Hvis der skal rettes noget hos en spiller, så husk at gøre det på en konstruktiv og positiv måde. Fremhæv først en positiv ting ved det spilleren gør, og brug derefter dig selv som eksempel. Fx ”Hvis du så vil gøre det endnu bedre og være lige så god som mig, så kan du prøve at gøre det på denne måde (vis måden)”. Så får spilleren lyst til at gøre ligesom dig fordi spilleren ser op til dig.
  • Husk at spillerne altid ser op til trænerne. Brug dette til trænerens fordel.
  • Brug fx linjerne til at holde styr på børnene og for at få dem til at stille sig på en række. Sig at man SKAL have begge fødder på linjen eller lignende. Dette tager de som en udfordring og konkurrence og vil derfor gøre alt hvad de kan for at de gør det.
  • Brug fx stilleleg eller anden slags konkurrence hvor det handler om at være stille hurtigst ift. Den anden gruppe eller lignende til at få børnene til at være stille når der skal forklares en øvelse til dem.
  • Selv i denne alder kan der være forskel på det individuelle niveau. Sørg derfor for at holde øje med de enkelte i øvelsen og sørg for enten at give ekstra udfordring i en øvelse til den spiller der skal have mere udfordring eller omvendt.

 

Oftest stillede spørgsmål:

Skal mit barn have fodboldstøvler på?

Det er ikke 100% nødvendigt at barnet har fodboldstøvler på, men det hjælper barnet med at stå fast og det giver bedre følelse af fodboldspillet. Minimumskravet er dog kondisko.

 

Kan mit barn komme i gruppe med ”…”.

Hvis det er muligt ift. Antal i grupperne at barnet kan komme i samme gruppe som en ven, så gør det, men hvis det ikke passer, så sig nej. Meningen med de opdelte grupper er også at opdelingen skal være tilfældig. Dog hjælper det altid børnene lidt hvis de er sammen med nogle de kender i forvejen.

 

Hvordan får jeg Holdsport til at virke?

Hvis ikke det er noget du selv kan svare på, så bed dem sende en mail til Christoffer Stig Møller (børneudviklingstræner) eller kontakt@fcrudersdal.dk.

 

Må mit barn lige holde en pause?

Altid sig ja til dette. Det er vigtigt at barnet ikke får for meget af fodbolden for hurtigt. Det skal være en god oplevelse at være til fodbold, derfor skal de altid have lov til at tage pauser en gang imellem. Det vil sige at de altså også må gå på toilettet eller tage noget vand når de vil. Senere kan man begynde at disciplinere lidt mere.

 

Glæde ved fodbold:

Noget af det vigtigste er at vi formår at få skabt en glæde hos børnene ved at gå til fodbold. Dette ynder vi også at hjælpe på vej ved fx. at give en is efter træning hvis det er meget varmt til træning eller lignende. Når børnene kommer til næste uges træning og siger at de har glædet sig siden sidst, ved vi at vi har fået skabt en glæde ved fodbolden, og det er det vigtigste. 

Generelt stræber vi altid efter at FC Rudersdals værdier brænder igennem på banen og at det er nogle værdier man kan tage med sig. Derfor forsøger vi allerede fra starten af at få vores værdier inkorporeret hos forældre og spillere. FC Rudersdals værdier er: 


Kvalitet

Vi gør os umage i alt, hvad vi gør.

Vi følger FC Rudersdals formål og principper.

Vi tilsikrer en høj standard i driften af klubben.


Udvikling

Vi udvikler vores medlemmer, både som fodboldspillere og mennesker.

Vi udvikler vores trænere og vores frivillige.

Vi udvikler vores klubmiljø og forbedrer klubbens fremtid.


Glæde

Fodboldtræning, kamp og samvær skaber glæde og sjove timer.

Vi giver positiv og anerkendende respons.


Engagement & Fællesskab

Vi har lyst til at være en del af fællesskabet i klubben.

Vi udviser forståelse for helheden i klubben og interesserer os for alle holds ve og vel på tværs af køn, alder og niveau.


Respekt & Tolerance

Vi omgås hinanden med gensidig respekt.

Fair play – også uden for banen.


Eksempler på træningsprogrammer udenfor BetterCoaching:

Uge 1-2:

Opvarmning med hele gruppen:

”Kaos spil”.

https://www.dgi.dk/fodbold/oevelser/9861

Drikkepause


Øvelse 1 (stationstræning):

”Fangeleg med mål”.

https://www.dgi.dk/fodbold/oevelser/12657?fbclid=IwAR1pi39B8aEl8-B1pd4Gn9UjqByicIkFklS2A2oKnMbt03ef2mWgnPlZ2ms

Drikkepause


Øvelse 2 (stationstræning):

Agilitybane med skud på mål til sidst. Man kan selv opfinde alle mulige forskellige former for agilitybaner. Her er et eksempel på en øvelse med mange forskellige baner i en øvelse. Disse baner kan også plukkes ud og bruges selvstændigt.

http://cms.dgi.dk/fodbold/oevelser/12651

Drikkepause


Øvelse 3 (stationstræning):

”Tyveknægte”

http://cms.dgi.dk/fodbold/oevelser/12690


Uge 3-4:

Opvarmning med hele gruppen:

”Tyveknægte”

http://cms.dgi.dk/fodbold/oevelser/12690

Drikkepause


Øvelse 1 (stationstræning):

Man går sammen 2 og 2 og laver afleveringer til hinanden. Man kan evt. Stille en kegle op der hvor man står som det så handler om at ramme for den anden. Hvis man rammer får man 1 point.

Drikkepause


Øvelse 2 (stationstræning):

Agilitybane med skud på mål til sidst. Man kan selv opfinde alle mulige forskellige former for agilitybaner. Her er et eksempel på en øvelse med mange forskellige baner i en øvelse. Disse baner kan også plukkes ud og bruges selvstændigt. Sørg for at variere banen ift. Sidste uges program.

http://cms.dgi.dk/fodbold/oevelser/12651

Drikkepause


Øvelse 3 (stationstræning):

”Ståtrold”.

Der er 2 eller 3 fangere. Når man bliver taget, skal man stå med spredte ben og må ikke rykke sig. Hvis man kravler igennem benene på en der er blevet taget, så er de ”i live” igen. Husk at skifte fangere og evt. Bruge forældre som fangere.


Uge 5-6:

Opvarmning med hele gruppen:

”Ståtrold”.

Der er 2 eller 3 fangere. Når man bliver taget, skal man stå med spredte ben og må ikke rykke sig. Hvis man kravler igennem benene på en der er blevet taget, så er de ”i live” igen. Husk at skifte fangere og evt. Bruge forældre som fangere.

Drikkepause


Øvelse 1 (stationstræning):

Man går sammen 2 og 2 og laver afleveringer til hinanden. Denne gang handler det om at stoppe bolden. Man kan evt. Bruge stregerne hvor det så handler om at stoppe bolden på stregen eller lignende. Hvis man får bolden til at ligge stille med det samme, får man 1 point. Brug evt. Først indersiden, så fodsålen og så ydersiden. Evt. Andre dele af kroppen for variation.

Drikkepause


Øvelse 2 (stationstræning):

”Kaos spil”.

https://www.dgi.dk/fodbold/oevelser/9861

Varier måden man stopper bolden på, så de bruger hele kroppen. Involver også dem ift. At komme med forslag til hvordan bolden skal stoppes.

Drikkepause


Øvelse 3 (stationstræning):

Simpel skudøvelse hvor forældrene lægger bolden til rette for barnet som skal sparke bolden i mål. Lav denne begge veje så der ikke opstår kødannelse. Fokus her er på at få mange spark så de vænner sig til det.

 

Uge 7-8:
Opvarmning med hele gruppen:

”Tyveknægte”.

http://cms.dgi.dk/fodbold/oevelser/12690

Drikkepause

 

Øvelse 1 (stationstræning):

Simpel skudøvelse hvor forældrene lægger bolden til rette for barnet som skal sparke bolden i mål. Lav denne begge veje så der ikke opstår kødannelse. Fokus her er på at få mange spark så de vænner sig til det. Varier sværhedsgraden.

Drikkepause

 

Øvelse 2 (stationstræning):

Agilitybane med skud på mål til sidst. Man kan selv opfinde alle mulige forskellige former for agilitybaner. Her er et eksempel på en øvelse med mange forskellige baner i en øvelse. Disse baner kan også plukkes ud og bruges selvstændigt. Sørg for at variere banen ift. Sidste uges program.

http://cms.dgi.dk/fodbold/oevelser/12651

Drikkepause

 

 

Øvelse 3 (stationstræning):

Spillerne dribler igennem en kegle bane og skal til sidst skyde på mål. Lav også en keglebane på vej hjem, men varier den fra den anden. Brug evt. En forælder som målmand så spillerne bliver meget stolte og glade når det lykkedes dem at score på en forælder.

 

Uge 9-10:
Opvarmning med hele gruppen:

”Rød, gul, grøn, stop!” (”Lyskryds”)

Træneren står på stregen med ryggen til spillerne. For spillerne handler det om at være den første der rører træneren. Træneren tæller ned i den fart personen vil og når træneren når til ”stop” vender træneren sig om, og hvis man ikke står stille når personen kigger, så skal man starte forfra. Sørg for at bruge spillerne som værende dem der siger ”Rød, gul, grøn, stop”. Dette synes de er sjovt.

Drikkepause

 

 

Øvelse 1 (stationstræning):

Spillerne dribler igennem en kegle bane og skal til sidst skyde på mål. Lav også en keglebane på vej hjem, men varier den fra den anden. Brug evt. En forælder som målmand så spillerne bliver meget stolte og glade når det lykkedes dem at score på en forælder.

Drikkepause

 

Øvelse 2 (stationstræning):

http://cms.dgi.dk/fodbold/oevelser/12589 Varier sværhedsgrad.

Drikkepause

 

Øvelse 3 (stationstræning):

”1000 mål”.

http://cms.dgi.dk/fodbold/oevelser/12646

 

 

Uge 11-12:

Opvarmning med hele gruppen:

http://cms.dgi.dk/fodbold/oevelser/9863

Drikkepause

 

 

Øvelse 1 (stationstræning):

”1000 mål”.

http://cms.dgi.dk/fodbold/oevelser/12646

Drikkepause

 

 

Øvelse 2 (stationstræning):

http://cms.dgi.dk/fodbold/oevelser/12591 Sæt et mål i enden og lad dem skyde på dette.

Drikkepause

 

 

Øvelse 3 (stationstræning):

Agilitybane med skud på mål til sidst. Man kan selv opfinde alle mulige forskellige former for agilitybaner. Her er et eksempel på en øvelse med mange forskellige baner i en øvelse. Disse baner kan også plukkes ud og bruges selvstændigt. Sørg for at variere banen ift. Sidste uges program.

http://cms.dgi.dk/fodbold/oevelser/12651